De stilte in

meditatiebankjeHet leven is hectisch. Ik dacht dat dat anders zou zijn voor een thuisblijfmoeder. Niets is minder waar. De eerste periode nadat ik mijn baan had opgezegd, had ik ineens heel veel tijd en vrijheid. Dat was een heerlijk gevoel. Maar al gauw stroomde mijn agenda vol. Met bezoekwerk voor de kerk, sport en andere afspraken van de kinderen, gasten in huis via Airbnb, een keer pleinwacht zijn op school, klussen in huis, mijn studie, en ga zo maar door. Afgelopen halfjaar viel ik terug in mijn oude en vertrouwde patroon: “kun je de druk niet meer aan? Nog harder gaan rennen! Meer controle!” Ik besloot mijzelf recent een stiltedag cadeau te doen. Ik zoek al heel lang naar een manier om fysiek en mentaal meer rust in te bouwen in mijn agenda. Ook omdat ik meer tijd zou willen besteden aan mijn gebedsleven. Voor God en voor mijzelf. De stiltedag was mijn eerste stap. Een hele dag alleen, niets moeten met iemand en alleen maar rust om me heen. Ik vond het spannend. Zou ik de stilte wel kunnen verdragen?

Op adem komen

De stiltedag zelf was natuurlijk niet de oplossing voor mijn hectische leven, maar ik kwam eindelijk op adem. Toen de stilte aan het einde van de dag werd verbroken, kon ik wel janken. Ja, echt. Ik wilde niet meer naar huis en moest me inhouden om niet te smeken om te mogen blijven. Zoals vele moeders onder ons, deed ik wat ik altijd doe: negeren die behoefte, jezelf aanpakken en doorgaan. Maar dat patroon ken ik nu wel. Die stilte heeft me geboeid. Ik wil daar wel meer van!

Ik bleek de stilte bijzonder goed te kunnen verdragen. De meditaties waren prettig, hoewel de één beter bij me paste dan de ander. Er stonden meditatiebankjes waardoor je geknield kunt zitten zonder dat je knieën worden belast. Dat was fijn! Daardoor kon ik me beter richten op mijn gedachten en gevoelens. Ik ontdekte hoe fijn ik stilte vind en nodig heb om God te ontmoeten. Ik bid wel regelmatig, maar ook dat gaat tussen de bedrijven door. En ’s avonds val ik als een blok in slaap. Dat voelt niet goed. Voor mij is God heilig. Je valt ook niet in slaap als je met een gewone koning praat. Als God koning is van mijn leven, moet ik zoeken naar een manier waardoor ik me beter kan concentreren. Hij is mijn volle aandacht waard. Ik ben er nog niet uit, het is mijn zoektocht. Het meditatiebankje op de foto heb ik voor Moederdag gekregen. Gemaakt en geverfd door man en kinderen. Een mooi begin om thuis ook meer de stilte en het gebed op te zoeken.

Langzaam bewegen

Tijdens de stiltedag maakte ik kennis met oefeningen waarbij je zoekt naar ‘awareness’, bewust zijn van jezelf. Ik verbaasde me erover hoe prettig ik het vond (langzaam bewegen is zeg maar absoluut niet mijn ding). Dat ik veel makkelijker bij mezelf kwam door de bewegingen. Dat had ik niet verwacht!

Door de zwangerschappen, borstvoedingsperiodes en de levens begeleiden van mensjes die zich vooral laag bij de grond bevinden, is mijn houding niet goed en heb ik wel eens klachten in mijn rug of nek. Ook die negeer ik steevast, maar na deze stiltedag kwam ik tot inkeer. Ik wil ook goed voor mijn lijf zorgen. Yoga leek me wel wat. Bewuster ademhalen, jezelf aanvaarden, langzame oefeningen doen…

yoga with adrieneNa een paar keer proberen, was ik overtuigd. Dit is iets voor mij! Ik denk wel meteen: lieve help, wanneer ga ik dit doen en kan ik dit wel? Hoe pas ik dit in in mijn leven? Ken je dat? Heel vervelend. Maar mijn intentie is om dit vaker te doen. Zo zorg ik tenslotte ook beter voor mijzelf. Vandaag begon ik met dag 1 van een 30-daagse yogacursus van Adriene op Youtube. Ons kleine mannetje lag op bed, de was hing al in de zon en nu de vakantie voorbij is, is de rest van het gezin niet thuis. Alle tijd aan mijzelf. Ik vond het hard werken, ondanks dat alle oefeningen rustig zijn. Het was fijn om zo fysiek bezig te zijn. Ik voel me er sterker door, dichterbij mezelf en zelfs mooier. Dat doet awareness misschien wel met je, dat je er mag er zijn van jezelf.

Eerst awareness, dan gebed

Omdat ik van eerdere keren wist dat deze oefeningen me helpen ‘aware’ te zijn en een vorm van rust te vinden, heb ik daarna maar meteen het meditatiebankje uitgeprobeerd. Het is wel zoeken naar invulling als er geen meditatie plaatsvindt waarbij iemand anders dit leidt en er een structuur komt in je gedachten en uiteindelijk ook in je gebed. Toch was het een mooi begin. Ik kwam zo tot rust! De volgende stap voor mij is op zoek gaan naar een bijbelstudieboek waarin stilte en meditatie een rol spelen.

De stiltedag was voor mij een kennismaking met ‘inhoudsvolle stilte’. Een moment om stil te staan in de hectiek én om stil te staan bij wie ik ben, hoe ik naar mijzelf kijk, wat ik nodig heb en last but not least: hoe mijn relatie met God is.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met stilte en meditatie. Hoe geef jij daar invulling aan? Wat of wie kom jij tegen in de stilte?

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Reacties

  1. Sterre

    Mooie blog, al vind ik Yoga dan zelf niet de manier om God te vinden. Blijft toch wiebelig omdat yoga als bron het Hindoeïsme heeft. Maar dat moet je uiteraard zelf weten.

    • Elkedagmama.nl

      Hoi Sterre, daar was ik eerder zelf ook wat huiverig voor, dus ik snap je reactie wel! Maar yoga (in deze vorm!) is voor mij niet meer dan lichamelijke rek- en strekoefeningen doen en zorgen voor een goede ademhaling. Het had ook pilates kunnen zijn, of een andere work-out. Als je het filmpje kijkt, zie je dat Adriene daar ook verder niets aan toevoegt. Yoga is overigens voor mij niet de manier om God te vinden hoor. Eerder mezelf. Hoe gaat het met mij? Hoe voel ik me? Even stilstaan. En zo lukt het me beter om te bidden. Groetjes!

  2. Mirja

    Hoi!

    Inderdaad, het boek van Mirjam v.d. Vegt is inderdaad een aanrader. Ze heeft er meerdere. Ook de cd’s met Ronald Koops en haar zijn mooi! Hier een link naar gratis online retraite http://www.mirjamvandervegt.nl/adem-de-dag-bijna-leverbaar-met-gratis-online-retraite/
    Zelf heb ik voor mijn verjaardag een mooi boek/schrift gevraagd (love to write, 101x stille tijd). Bij mij werkt het vooral als ik kan schrijven. Al schrijvend nadenken over onderwerpen waar ik anders aan voorbij zou gaan. Nadenken en mezelf afvragen wat het mij zegt, wat het voor mij betekend. Iedere dag probeer ik het te doen en zo neem ik het de hele dag mee in gedachten! Heerlijk, buiten aan de picknicktafel, zonnetje, boek op tafel, koffie er bij…. Stille tijd!!

  3. Hoi hoi,

    Mocht je straks op zoek gaan naar een bijbelstudieboek waar aandacht is voor stilte, Mirjam van der Vegt heeft daar verschillende dagboeken en studieboeken over geschreven… Misschien een aanrader. En verder natuurlijk heel veel succes met het volhouden van tijd, aandacht en liefde voor God en jezelf.

    Grtz Janine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *